
1 
 
 
 
 
Ombudsman’s Review Regarding the Treatment of Israel on the 
October 15, 2010 Broadcast of Le match des élus on RDI 
 
 
 
 

SUMMARY 
 
The complainant felt that the host of the program Le match des élus had made a 
questionable and baseless comparison between Israel, a democratic country, and Iran 
and Sudan.  
 
Radio-Canada acknowledged that it was inappropriate to use Iran and Sudan as 
examples to illustrate the dangers of Canada’s unconditional support for Israel. 
 
The host committed an error. However, the error was corrected on air even before this 
review was published, in compliance with CBC/Radio-Canada’s Journalistic Standards 
and Practices. 



Review Regarding Treatment of Israel on Le match des élus, October 15, 2010, on RDI  2 

 
 
THE COMPLAINT 
 
On October 15, 2010, one of the topics of the program Le match des élus on Réseau de 
l’information (RDI) was Canada’s failure to win a seat on the United Nations Security 
Council. To kick off the discussion, host Simon Durivage asked Conservative MP Steven 
Blaney the following question: 

A lot of people are also saying that it was the Muslim and Arab 
world [that led to Canada’s Security Council defeat], given that 
Canada is very close to Israel. And there’s another example of that, 
as we just learned this morning, Mr. Blaney. Canada has been 
representing the State of Israel in Venezuela ever since Venezuela 
cut diplomatic ties with the country. Israel, which has often been, 
um, you know, which is a controversial country and has often been 
censured by the United Nations. Isn’t it a bit dangerous to stick so 
close to a country whose policies are controversial and have even 
been condemned by the UN? I mean, I’d ask you the same question 
if Canada decided to represent Iran or Sudan somewhere in the 
world. 

 
On October 21, David Ouellette, director of research and communications with the 
Quebec-Israel Committee, filed a complaint following this “baseless” comparison 
between Israel, Iran and Sudan. The complainant stressed that Israel is a democratic 
state and in no way can be compared to the power of the Iranian regime, which “relies 
on election results considered fraudulent by many Iranians and on violent repression of 
all forms of dissidence,” or to the regime of Sudan’s putschist president Omar Al-Bachir, 
“accused of war crimes, crimes against humanity, and genocide.” In Mr. Ouellette’s view, 
this questionable comparison derives from host Simon Durivage’s personal, subjective 
opinion. My office received a dozen other complaints on the same topic. 
HonestReporting Canada, a pro-Israel pressure group, posted a message on its website 
encouraging dissatisfied readers to complain to Radio-Canada’s News and Current 
Affairs department. 
 
On November 5, Martine Lanctôt, Director of Complaints Handling with Radio-Canada 
News and Current Affairs, replied that the host’s question was not intended to blame 
Israel but to determine whether it was prudent for Canada to present itself as Israel’s 
unconditional ally, given some of the Jewish state’s controversial policies toward 
Palestinians: 

[…] By choosing to illustrate his question with a number of other 
examples, Mr. Durivage sought to highlight the repercussions that 
close ties with a country applying such controversial policies could 
have on Canada. You are, however, quite right in pointing out that 
Iran and Sudan were in no way suitable examples. […] 



Review Regarding Treatment of Israel on Le match des élus, October 15, 2010, on RDI  3 

 
 
Mr. Ouellette replied that Mr. Durivage’s intentions were not at issue here, but rather the 
fact that the host had placed “Israel in the category of states that oppress and suppress 
their own people, and cultivate and export a politico-religious fanaticism that 
perpetuates the Arab–Israeli conflict.” The complainant said that, for some time now, he 
had noted “too many errors, omissions, and questionable positions not to wonder 
whether there wasn’t a prevailing culture of hostility toward Israel at the public 
broadcaster.” 
 
 

THE REVIEW1 
 
CBC/Radio-Canada’s Journalistic Standards and Practices,2 a document that has just 
recently been updated, outlines the procedure to follow in the event of errors:  

[…] In keeping with values of accuracy, integrity and fairness, we do 
not hesitate to correct a significant error when we have been able to 
establish that one has occurred. This is essential for our credibility 
with Canadians. When a correction is necessary, it is made 
promptly given the circumstances, with due regard for the reach of 
published error. […] 

 
On November 26, 2010, host Simon Durivage made the following apology at the top of 
that week’s episode of Le match des élus. This clarification lasted a little over a minute: 

Before introducing my guests, however, I’d like to return to the Match 
des élus broadcast of one month ago, where we discussed with our 
Ottawa panel the reasons that might have led to Canada losing a 
coveted seat on the United Nations Security Council. Among the 
reasons for this defeat, I raised the fact that Arab and Muslim 
countries surely had a hand in it, and had voted against it, because of 
the Harper government’s unconditional support for Israel since coming 
to power in Ottawa. And I asked our four MPs whether it wasn’t 
dangerous for the Harper government to get too close to Israel, a 
country whose actions and policies are sometimes controversial, and I 
added that I would have asked the same question if Canada was too 
close to other countries, like Iran or Sudan. In this case, I 
acknowledge that the two examples were very poorly chosen. Israel 
clearly bears no resemblance to Iran and Sudan when it comes to 
controversial policies, not to mention that Israel is a democratic 
country, and that the other two are not, or at least not by our criteria. 
Incidentally, it was not my intention to compare Israel to those two 
countries, but it appears that some viewers took it that way and were 
offended by it. I would therefore like to sincerely apologize to anyone 
who may have taken offence. I promise to be more careful in my 
choice of examples next time.” 

                                                 
1 Ombudsman’s mandate: http://www.cbc.ca/ombudsman/page/mandate.html  
2 http://cbc.radio-canada.ca/docs/policies/journalistic/xml/policies.asp  

http://www.cbc.ca/ombudsman/page/mandate.html
http://cbc.radio-canada.ca/docs/policies/journalistic/xml/policies.asp


  
 
Review Regarding Treatment of Israel on Le match des élus, October 15, 2010, on RDI  4 

 
 
On October 15, by erroneously associating Israel with Iran and Sudan, Simon Durivage 
did not adhere to one of the central principles of CBC/Radio-Canada’s Journalistic 
Standards and Practices, that of accuracy. The host offered to make a rectification and 
apology on air. This clear, detailed clarification occurred six weeks after the initial error. 
This is a relatively long delay, but Le match des élus is on only once a week. In airing its 
apology, Radio-Canada chose to wait until Le match des élus dealt once again with 
federal rather than Quebec politics, in order to have the same guests in the studio who 
were there when the error was committed. 
 
The Quebec-Israel Committee is concerned that the errors it has observed on air, some 
of which have been corroborated by my office, show that “a culture of hostility toward 
Israel” prevails at Radio-Canada. I took serious note of the complainant’s concerns, but 
the fact that I have found errors in only six programs over three years does not prove 
any systemic bias. Since I was appointed Ombudsman, eight of the thirteen 
complainants that have asked me to rule on their complaints have been pro-Israel 
pressure groups: the Quebec-Israel Committee, HonestReporting Canada, and the 
Regroupement québécois pour un journalisme informé, honnête et responsable. Yet 
these cases do not constitute a representative sample of everything being said on air 
about the Israeli–Palestinian conflict. To conduct a truly representative analysis of all 
Radio-Canada coverage, I would have to go over with a fine-tooth comb all reports and 
interviews on the topic during a given period, regardless of whether they generated 
complaints. This type of qualitative study would require time and money. 
 

Conclusion 
 
Radio-Canada acknowledged that it was inappropriate to use Iran and Sudan as 
examples to illustrate the dangers of Canada’s unconditional support for Israel. 
 
Associating Israel with Iran and Sudan in this way constituted a journalistic error. 
 
The error was corrected on air before this review was published, in accordance with 
CBC/Radio-Canada’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
Julie Miville-Dechêne 
French Services Ombudsman 
CBC/Radio-Canada 
December 1, 2010 


